Rozmowa dnia: O podstawowych zasadach towarzyszenia dzieciom w nauce mowy
Przeżywany zawsze w czerwcu dzień „Dzień Agugaga” brzmi już z samej nazwy dość tajemniczo, ale tak naprawdę nawiązuje do jednych z pierwszych słów jakie wypowiada każdy niemowlak i skłania do refleksji nad właściwym rozwojem mowy u dzieci. Dlatego też, w „Rozmowie dnia” gościliśmy telefonicznie dr Renatę Kołodziejczyk z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, która zajmuje się problematyką rozwoju komunikacji dzieci i młodzieży z uszkodzeniem narządu słuchu, a także możliwościami wspierania ich edukacji oraz problematyką profilaktyki logopedycznej u dzieci w wieku przedszkolnym.
Pani Renata przypomniała główne etapy rozwoju mowy, stanowiące jednocześnie punkt odniesienia w obserwacji każdego dziecka i diagnozowaniu ewentualnych nieprawidłowości w tej kwestii. Obserwacje te w podstawowej formie może prowadzić każdy z rodziców, a pewne niepokoje konsultować ze specjalistami. Nasza rozmówczyni zwróciła również uwagę na pewne niepokojące współcześnie zjawiska, które mogą spowodować zaburzenia w rozwoju mowy u dzieci. Jednocześnie wskazała jak domowymi sposobami i zabawami z dzieckiem, można motywować dziecko do radosnej nauki mówienia.
Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy!