Ostatni wakacyjny koncert w Jarosławskim Opactwie
Ostatni koncert z cyklu “Muzyka Organowa w Jarosławskim Opactwie” odbył się w piątek, 14 sierpnia 2015 r. o godz. 18.00 w kościele pw. św. Mikołaja i św. Stanisława w Jarosławiu. Wykonawcami koncertu byli: sopranistka Wiktoria Bisztyga – solistka Krakowskiego Akademickiego Chóru Organum oraz organista Marek Stefański, opiekun artystyczny cyklu koncertów „Muzyka Organowa w Jarosławskim Opactwie”.
WIKTORIA BISZTYGA /sopran/ urodziła się w okolicach Limanowej. Karierę artystyczną rozpoczynała w Zespole Pieśni i Tańca Uniwersytetu Jagiellońskiego „Słowianki”. Współpracuje z Akademickim Chórem Organum oraz zespołem instrumentalnym „Ricercar”. Uczestniczyła jako solistka w wielu koncertach krajowych i zagranicznych. W swoim repertuarze posiada szereg utworów klasyki polskiej: m. in. Litanie Ostrobramskie – St. Moniuszki, Completorium – G. Gorczyckiego, oraz wiele utworów kompozytorów obcych :m. in. C.Francka – „Panis angelicus”, Ave Maria – Bach Gounod wreszcie szereg pieśni o tematyce patriotycznej. Ma dwie córki Paulinę i Sabinę oraz męża: polityka i ekonomistę. Wspomina on: W rodzinie Wikci zrobiłem, zdaje się, dobre wrażenie, co nie było zbyt łatwe, bo ma sześciu braci. Wszędzie byli. Ona z kolei walczyła wśród nich o swoją pozycję i do dziś jej zostało, że potrafi ustawić faceta. Mocno stąpa po ziemi, jest dominująca, a ja ją doskonale dopełniam. Ze mnie góral nizinny, a ona góralka twarda, acz wrażliwa. Przystojna brunetka, charakterna. To dobra kobieta jest.
MAREK STEFAŃSKI /organy/ należy do grona najbardziej aktywnych artystycznie polskich organistów, również na arenie międzynarodowej. Urodzony w Rzeszowie, ukończył studia w krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie organów prof. Joachima Grubicha, otrzymując w 1994r. dyplom z wyróżnieniem. Działalność koncertową rozpoczął na początku studiów w Akademii Muzycznej, odbywając dwukrotnie jako organista – solista wraz z Krakowskim Akademickim Chórem “Organum” tournee koncertowe obejmujące większość krajów europejskich. Zwieńczone sukcesami koncerty podczas międzynarodowych festiwali muzyki sakralnej i organowej oraz uzyskane nagrody (m.in. I nagroda w ramach European Forum d’Art Sacre) otworzyły mu drogę do udziału w większości polskich i zagranicznych festiwali muzyki organowej. W roku 1996 otrzymał stanowisko organisty krakowskiej Bazyliki Mariackiej. Funkcję tę pełnił etatowo do roku 2007. Obecnie współpracuje jako organista z Bazyliką Mariacką w Krakowie. W roku 2007 obronił w macierzystej uczelni przewód doktorski poświęcony stylom improwizacji w muzyce organowej od XVIII do XX wieku. W roku 2013, na podstawie rozprawy naukowej oraz monografii płytowej poświęconych muzyce organowej kompozytorów krakowskich II połowy XX wieku, uzyskał w Akademii Muzycznej w Krakowie tytuł doktora habilitowanego. Obok solistycznej działalności koncertowej współpracuje z licznymi zespołami chóralnymi oraz wybitnymi wokalistami i instrumentalistami. Za swoją działalność artystyczną otrzymał liczne nagrody i wyróżnienia. Jest założycielem i dyrektorem artystycznym Festiwalu Muzycznego “Wieczory Muzyki Organowej i Kameralnej w Katedrze i Kościołach Rzeszowa” oraz cyklu koncertów “Muzyka Organowa w Jarosławskim Opactwie”.
Tematem przewodnim ostatniego w tym roku koncertu w ramach cyklu „Muzyka Organowa w Jarosławskim Opactwie” była muzyka maryjna, związana swoją genezą i treścią z dwoma polskimi Sanktuariami: w Kalwarii Zebrzydowskiej i Kalwarii Pacławskiej. Piękne teksty oraz proste, lecz doskonałe w swej budowie melodie pieśni decydują o ich autentyczności i dają wyraz polskiej tradycji kultu maryjnego. Część wokalno-organową koncertu dopełniły solowe utwory organowe, głownie polskiej muzyki organowej, związane także z tematyką maryjną.