U stóp Matki Bożej Szkaplerznej
Jak w każdy czwartek, również 2 lipca 2015 roku, łańcuccy czciciele Matki Bożej Szkaplerznej zgromadzili się w kościele farnym, by podczas nowenny dziękować za Jej opiekę i powierzać Jej swoje prośby. W czasie konferencji ks. Tadeusz Kocór – proboszcz parafii – przypomniał, że Maryja jest Matką Słowa Bożego, a przychodząc do Niej powinniśmy polecać Jej nie tylko nasze sprawy, ale także problemy naszych rodzin, przyjaciół czy sąsiadów. Lipiec to miesiąc, w którym Matka Boża w łańcuckim wizerunku czczona jest w sposób szczególny, bowiem już za dwa tygodnie – 16 lipca – parafia przeżywać będzie odpust ku czci Matki Bożej Szkaplerznej.
Kościół farny w Łańcucie jest jednocześnie Sanktuarium, ze względu na koronowany obraz Matki Bożej Szkaplerznej, który od ponad trzech wieków słynie łaskami i jest przedmiotem kultu religijnego. Łańcucki obraz Matki Bożej Szkaplerznej jest swobodną kopią krakowskiego obrazu Matki Bożej Piaskowej. Obraz przybył do Łańcuta w 1670 roku, za sprawą Krzysztofa Ziemczyka, rajcy miejskiego, który zakupił go od krakowskiego karmelity, jak głoszą podania, za dwie sztuki sukna . Przez jakiś czas wisiał on w jego domu, do momentu gdy poskromił niebiańskim światłem rozpustną młodzież. Ten cud skłonił właściciela do przekazania obrazu do kościoła farnego, aby tam odbierał należną mu cześć.
W roku 1679 ksiądz Andrzej Podolski ufundował dla obrazu Madonny srebrną sukienkę, która do dnia dzisiejszego zdobi obraz Matki Bożej Szkaplerznej. Wybudowano wówczas na polecenie księcia Franciszka Lubomirskiego specjalną kaplicę szkaplerzną, w której umieszczono obraz. Od tego momentu zaczęto czcić łańcucki obraz pod wezwaniem Matki Bożej Szkaplerznej.
Najwcześniejsze informacje dotyczące kultu obrazu Matki Bożej Szkaplerznej znajdują się w opisach wizytacji łańcuckiej parafii przez biskupa przemyskiego Jerzego Albrechta Doenhoffa z 1699 roku oraz Wacława Hieronima Sierakowskiego z 1744 roku. W 1701 roku diecezjalna komisja złożyła oświadczenie że Obraz Najświętszej Maryi Panny Szkaplerznej w kościele prepozyturalnym w Łańcucie jest cudowny. Orzeczenie to spowodowało umieszczenie obrazu na liście polskich obrazów maryjnych słynących łaskami. Począwszy od XVIII wieku kult Obrazu ciągle narastał, a swoje apogeum osiągnął 20 września 1992 roku, kiedy to ówczesny metropolita przemyski, Bp Ignacy Tokarczuk, ukoronował go złotymi koronami, ufundowanymi przez parafian i poświęconymi rok wcześniej przez papieża Jana Pawła II w czasie pobytu w Rzeszowie.